Materiał jest zestawem rekomendacji dla organizatorów turystyki, podmiotów świadczących usługi turystyczne i paraturystczyczne z uwzględnieniem potrzeb osób niewidomych. Przygotowany w oparciu o konsultację z niewidomą podróżniczką Hanną Pasterny. Jest to zestaw dobrych praktyk, których wdrożenie ułatwi podróżowanie osobom niewidomym. Uwagi te powinny być przydatne zarówno dla biur podróży zajmujących się organizacją wyjazdów dla osób niewidomych, zarządców obiektów noclegowych, gastronomicznych, kulturalnych i atrakcji turystycznych, organizatorów transportu, organizacji pozarządowych zajmujących się turystyką i wsparciem osób niepełnosprawnych, jak i wszystkich osób oraz podmiotów, które rozpoczynają realizację zadań z obszaru dostępności.

Transport – uwagi ogólne

  • strony internetowe przewoźników i portali podróżniczych zgodne ze standardami dostępności WCAG 2.1
  • dostępne aplikacje na smartfony – rozkłady jazdy, informacje o najbliższych odjazdach, nawigacja, zakup biletów
  • możliwość zarezerwowania biletu i uzyskania informacji przez telefon
  • informowanie z wyprzedzeniem o zmianie stanowiska i peronu
  • automatyczne otwieranie drzwi autobusów, tramwajów i pociągów
  • asysta na dworcach kolejowych, autobusowych i lotniskach


Autobusy

  • oznaczenie przystanków – ścieżki prowadzące, system informacyjno-nawigacyjny Totupoint
  • oznaczenie stanowisk na dworcach autobusowych – brajl, jakiś element dotykowy
  • podjeżdżanie autobusów w stałe miejsca
  • mówiące tablice z rozkładem jazdy
  • na dworcach autobusowych zapowiadanie nadjeżdżających autobusów
  • komunikaty zewnętrzne o numerze linii i kierunku jazdy
  • wyraźne komunikaty o nazwach przystanków
  • wprowadzenie standardu dotyczącego instalowania przycisku otwierającego drzwi

Pociągi

  • brajlowskie oznaczenia na poręczach schodów informujące o numerze peronu, kierunku jazdy metra, nazwie ulicy
  • pasy bezpieczeństwa na peronach
  • dobre nagłośnienie
  • niezapowiadanie pociągu w trakcie wjeżdżania innego
  • zapowiadanie stacji
  • w razie opóźnienia pociągu informowanie podróżnych, ile minut wynosi
  • wprowadzenie standardu dotyczącego układu toalet, w tym sposobu zamykania drzwi

Gastronomia:

  • na stronie internetowej menu w wersji tekstowej
  • dostęp w lokalu do Wi-Fi, by móc odczytać menu
  • menu w brajlu
  • odczytanie karty dań przez pracownika restauracji
  • pomoc w znalezieniu stolika, toalety, wyjścia
  • terminale płatnicze z wyczuwalnymi przyciskami

Zakwaterowanie

  • dostępna strona internetowa i system rezerwacji
  • terminale płatnicze z wyczuwalnymi przyciskami
  • udźwiękowiona winda z wyczuwalnymi przyciskami oznaczonymi brajlem
  • brajlowskie napisy na drzwiach pomieszczeń lub tabliczki NFC
  • wyczuwalne przyciski do wpisania kodu przy wejściu do apartamentu
  • karty czipowe do drzwi pokoju z wyczuwalnym elementem
  • pomoc w poruszaniu się po budynku, zlokalizowaniu gniazdek elektrycznych w pokoju, przy szwedzkim stole
  • zakwaterowanie w pokoju na końcu korytarza lub w innym charakterystycznym miejscu
  • w pokoju czajnik elektryczny zamiast zaparzacza
  • dostęp do Internetu w pokoju
  • różne kształty buteleczek z kosmetykami
  • możliwość otwarcia okna w pokoju
  • cichy pokój

 

Cichy pokój, czyli jaki?

  • daleko od windy
  • okna nie wychodzą na parking, wejście, dyskotekę, bar, agregat, plac zabaw
  • bez klimatyzacji lub z możliwością całkowitego jej wyłączenia
  • bez tykającego zegara
  • możliwość wyłączenia lodówki
  • cicha wentylacja w łazience i osobny przycisk do jej włączania
  • najwyższe piętro, bez sąsiadów nad głową
  • w miarę możliwości brak sąsiadów za ścianą
  • szczelne drzwi tłumiące dźwięki z korytarza
  • wykładziny dywanowe na korytarzach i w pokojach

 

Jak ułatwić podróżowanie osobom niewidomym? http://akademiagoscinnosci.pl/ Super User