Tak! Serdeczność jest naturalna, ale gościnności można się nauczyć. Będzie idealna, gdy będzie szła w parze z naturalnością, uprzejmością i serdecznym, szczerym uśmiechem. Gościnność w turystyce definiuje się jako dbanie o swoich gości i przewidywanie ich potrzeb.


Termin „gościnność” pochodzi od łacińskiego słowa „hospes”, oznaczającego „gospodarza”. Gościnność jest relacją między gospodarzem a gościem. Współcześnie jest często wykorzystywana także przez firmy, aby zapewnić klientom lepsze usługi oraz przez całe społeczności, które budują swój potencjał turystyczny.


W miejscowości na gościnność składają się - nie tylko uprzejmość ze strony lokalsów, ale wiedza o atrakcjach i walorach miejscowości oraz regionu. Nie ma niczego gorszego niż odpowiedź mieszkańca na pytanie turysty brzmiąca „nie wiem”. Niestety, w Polsce ciągle się zdarza, że mieszkańcy nie są w stanie powiedzieć nic sensownego o walorach swoich miejscowości i ich atrakcjach, dlatego koniecznym jest prowadzenie zajęć z krajoznawstwa i edukacji regionalnej już w przedszkolach. Dzięki temu wyposażymy dzieci w wiedzę, którą będą mogli wykorzystać w przyszłości. Równolegle warto prowadzić edukację pozaformalną ukierunkowaną na gościnności wśród młodzieży i osób dorosłych oraz seniorów.

Gościnność w turystyce to także pozytywne wrażenia. Społeczności lokalne, które zapewnią je turystom odniosą korzyści z wyższego wskaźnika ruchu turystycznego i dobrej jakości marketingu rekomendacji, niezwykle popularnego w dobie socialmediów.

Wraz z rozwojem turystyki i podróży służbowych pojawiło się jednak zróżnicowanie działalności związanej z goszczeniem, między tymi, które mają charakter społeczny, a tymi, które wiążą się z płatnościami. W obu kategoriach uczestnicy zwykle przestrzegają etykiety i zasad, które są tradycyjnie praktykowane i obie dotyczą komunikacji interpersonalnej, a w niektórych przypadkach międzykulturowej.
Gościnność jest nie tylko branżą zorientowaną na ludzi, ale także kreatywną. Chodzi w niej przede wszystkim o to, aby goście czuli się wyjątkowo. Oczywiście, wyjątkowo dobrze. Tworzysz produkt — czy to jedzenie, picie, czy przeżycie — i zawsze jest możliwość wymyślenia nowych sposobów, aby uczynić go przyjemniejszym dla Twoich gości (klientów)
Gościnność to postawa. Gościnność objawia się także w tym, CO mówimy i JAK to mówimy. Nie bez powodu mówi się o języku gościnności.


Gościnność najlepiej okazuje się, gdy wychodzisz poza to, co zwykle jest wymagane. Sprawia, że gość czuje się bardziej mile widziany i bawi się. W branży turystycznej, w szczególności w hotelarstwie, w trosce o gościnność poza zapewnieniem doświadczenia zgodnego ze standardem odpowiednim dla kategorii lokalu, możesz oferować gościom spersonalizowane usługi, zwracać uwagę na drobne szczegóły, rozpoznawać lojalnych klientów i szybko zaspokajać ich potrzeby. Chociaż gościnność może być różna dla różnych osób, zawsze będzie wymagała dołożenia wszelkich starań, aby zapewnić wyjątkowe i niezapomniane wrażenia. I dotyczy to osób zarówno oferujących noclegi, usługi gastronomiczne, przewodnickie jak i pracowników punktu informacji turystycznej czy sklepu z pamiątkami.

Jakie cechy powinny posiadać osoby, które świadczą bezpośrednie usługi w zakresie gościnności?

  • Dobra komunikacja. Jasna i profesjonalna komunikacja poprzez mowę, pisanie i mowę ciała jest niezbędna do dobrej obsługi gościa zarówno w hotelu, agroturystyce, czy podczas oprowadzania po miejscowości.
  • Odporność (psychiczna i fizyczna).
  • Inicjatywa i kreatywność
  • Wielozadaniowość.
  • Zdolność adaptacji.
  • Dbałość o szczegóły.
  • Świadomość kulturowa.
  • Chęć stałego uczenia się, w tym systematycznego uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach z zakresu zgodności.

Przykłady gościnności:

  • Upewnij się, że Twoi goście czują się komfortowo.
  • Często zapraszaj ludzi do swojego domu, miasta i ćwicz się w gościnności.
  • Dawaj drobne prezenty, aby pokazać, że zależy Ci na Twoich gościach.
  • Rozszerz swoją pomoc.
  • Daj gościom znać, że lubisz ich towarzystwo czy obecność.
  • Zapewnij gościom spersonalizowaną usługę.
  • Zwróć uwagę na drobne szczegóły.
  • Identyfikuj i nagradzaj lojalnych gości - klientów.
Czy gościnności można się nauczyć? http://akademiagoscinnosci.pl/ Super User