Tak! Serdeczność jest naturalna, ale gościnności można się nauczyć. Będzie idealna, gdy będzie szła w parze z naturalnością, uprzejmością i serdecznym, szczerym uśmiechem. Gościnność w turystyce definiuje się jako dbanie o swoich gości i przewidywanie ich potrzeb.
Termin „gościnność” pochodzi od łacińskiego słowa „hospes”, oznaczającego „gospodarza”. Gościnność jest relacją między gospodarzem a gościem. Współcześnie jest często wykorzystywana także przez firmy, aby zapewnić klientom lepsze usługi oraz przez całe społeczności, które budują swój potencjał turystyczny.
W miejscowości na gościnność składają się - nie tylko uprzejmość ze strony lokalsów, ale wiedza o atrakcjach i walorach miejscowości oraz regionu. Nie ma niczego gorszego niż odpowiedź mieszkańca na pytanie turysty brzmiąca „nie wiem”. Niestety, w Polsce ciągle się zdarza, że mieszkańcy nie są w stanie powiedzieć nic sensownego o walorach swoich miejscowości i ich atrakcjach, dlatego koniecznym jest prowadzenie zajęć z krajoznawstwa i edukacji regionalnej już w przedszkolach. Dzięki temu wyposażymy dzieci w wiedzę, którą będą mogli wykorzystać w przyszłości. Równolegle warto prowadzić edukację pozaformalną ukierunkowaną na gościnności wśród młodzieży i osób dorosłych oraz seniorów.
Gościnność w turystyce to także pozytywne wrażenia. Społeczności lokalne, które zapewnią je turystom odniosą korzyści z wyższego wskaźnika ruchu turystycznego i dobrej jakości marketingu rekomendacji, niezwykle popularnego w dobie socialmediów.
Wraz z rozwojem turystyki i podróży służbowych pojawiło się jednak zróżnicowanie działalności związanej z goszczeniem, między tymi, które mają charakter społeczny, a tymi, które wiążą się z płatnościami. W obu kategoriach uczestnicy zwykle przestrzegają etykiety i zasad, które są tradycyjnie praktykowane i obie dotyczą komunikacji interpersonalnej, a w niektórych przypadkach międzykulturowej.
Gościnność jest nie tylko branżą zorientowaną na ludzi, ale także kreatywną. Chodzi w niej przede wszystkim o to, aby goście czuli się wyjątkowo. Oczywiście, wyjątkowo dobrze. Tworzysz produkt — czy to jedzenie, picie, czy przeżycie — i zawsze jest możliwość wymyślenia nowych sposobów, aby uczynić go przyjemniejszym dla Twoich gości (klientów)
Gościnność to postawa. Gościnność objawia się także w tym, CO mówimy i JAK to mówimy. Nie bez powodu mówi się o języku gościnności.
Gościnność najlepiej okazuje się, gdy wychodzisz poza to, co zwykle jest wymagane. Sprawia, że gość czuje się bardziej mile widziany i bawi się. W branży turystycznej, w szczególności w hotelarstwie, w trosce o gościnność poza zapewnieniem doświadczenia zgodnego ze standardem odpowiednim dla kategorii lokalu, możesz oferować gościom spersonalizowane usługi, zwracać uwagę na drobne szczegóły, rozpoznawać lojalnych klientów i szybko zaspokajać ich potrzeby. Chociaż gościnność może być różna dla różnych osób, zawsze będzie wymagała dołożenia wszelkich starań, aby zapewnić wyjątkowe i niezapomniane wrażenia. I dotyczy to osób zarówno oferujących noclegi, usługi gastronomiczne, przewodnickie jak i pracowników punktu informacji turystycznej czy sklepu z pamiątkami.
Jakie cechy powinny posiadać osoby, które świadczą bezpośrednie usługi w zakresie gościnności?
- Dobra komunikacja. Jasna i profesjonalna komunikacja poprzez mowę, pisanie i mowę ciała jest niezbędna do dobrej obsługi gościa zarówno w hotelu, agroturystyce, czy podczas oprowadzania po miejscowości.
- Odporność (psychiczna i fizyczna).
- Inicjatywa i kreatywność
- Wielozadaniowość.
- Zdolność adaptacji.
- Dbałość o szczegóły.
- Świadomość kulturowa.
- Chęć stałego uczenia się, w tym systematycznego uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach z zakresu zgodności.
Przykłady gościnności:
- Upewnij się, że Twoi goście czują się komfortowo.
- Często zapraszaj ludzi do swojego domu, miasta i ćwicz się w gościnności.
- Dawaj drobne prezenty, aby pokazać, że zależy Ci na Twoich gościach.
- Rozszerz swoją pomoc.
- Daj gościom znać, że lubisz ich towarzystwo czy obecność.
- Zapewnij gościom spersonalizowaną usługę.
- Zwróć uwagę na drobne szczegóły.
- Identyfikuj i nagradzaj lojalnych gości - klientów.